onsdag 10 juli 2013

Tillbaka till Haad Salad, äntligen!

Våra lata dagar gör så att vi "softar" till och inte orkar skriva så frekvent. Om sanningen ska fram är det inte så att vi inte bara "inte orkar" utan vi vill heller inte ta fram datorn och skriva. Så, därför kommer här en liten sammanfattning av vad som hänt sedan sist. Detta följt av bilder såklart.

Efter våra fem dagar på, för oss, den nya stranden Haad Yao kom vi oss äntligen till Haad Salad - stranden som vi förälskade oss i för en sisädär tre år sedan. Vi lyckades dock inte komma till samma mysiga boende som sist, Salad Hut, utan hamnade istället på Cookies Salad - något vi inte alls blev missnöjda med. Cookies ligger fint på en höjd med härlig utsikt över den gulliga stranden (precis lika som High life, vårt tidigare boende). Vid vår ankomst blev personalen lite brydd över att vi bokat ett sånt litet rum till hela familjen. Så, för några kronor extra fick vi ett större rum med magnifik utsikt - och en kackerlacka i sängen. Men, inga myror i alla fall.

Dagarna ser rätt lika ut för oss. Frukost runt 9. Hilma äter pannkaka med nåt godisaktigt på, Ellen och Björn föredrar omelett med rostis. Jag äter gärna frukt med yoghurt och musli alternativt en omelett och färsk frukt till det. Sedan blir det strandpromenad och bad på förmiddagen. Lunch runt 14 följt av vila med läsning på rummet. Sedan blir det bad igen och kanske en massage. Middag runt 19 och efter det är vi ett ganska slaget gäng. Men, med det tuffa tempot som jag beskrivit är det ju inte konstigt...... Ibland bryter vi av med någon utflykt av något slag. Kanske en promenad till en närliggande strand eller en tur med elefant, en tripp till ett kinesiskt tempel och djungelpromenad med avslutande bad i färskt vatten från ett litet (det finns så lite vatten nu) vattenfall. Utan guide från Eco tours hade vi aldrig funnit det otillgängliga vattenfallet.

Men, om dagarna är så lika varför bemödar vi oss med att flytta ungefär var femte dag? Det är väl egentligen lite både och det där, men för oss passar det bra. Det är enkelt att packa våra ryggsäckar för att förflytta oss och varje nytt ställe ger bra med energi till barnen (och till oss vuxna för all del). Vi har valt att inte hyra vespa att ta oss fram med för att upptäcka ön så förflyttningar mellan stränder med nya boenden och nya restauranger känns perfekt.

Innan vi kom till Cookies hade vi läst mycket gott om stället. Framför allt har deras mat - speciellt currys - framhållits. Och visst, Cookies var ett helt perfekt ställe med god mat meeeen....maten var inte så god som vi förväntat oss. Vi gick såklart till vårt favvoställe Salad Hut och åt och insåg att deras mat var helt klart bättre, den allra bästa vi ätit under hela vår vistelse. Gul curry och Massaman curry var riktiga höjdare.

Hilma var glad över att poolen på Cookis hade en liten rutschkana. Det gav liksom guldkant till vattenleken och gjorde att hon glömde alla små (och lite större) kryp som låg och sprattalade i
vattnet. Ingen större fara, men poolen kändes inte helt fräsch vilket var synd då stranden och havet vid Haad Salad är något svårhanterat. Lågvatten, koraller och stenar är ingen höjdare då man som Hilma vägrar att använda sina badskor. Men, den forna piratstranden inbjuder till härliga promenader med snäckplockning.

I övrigt har jag kämpat med en miljard myggbett som jag fick redan vid Haad Yao. Björn har istället kämpat fint med sitt dykcert medan tjejerna kämpat på med deras nyfunna Harry Potter-feber. En mycket välkommen feber må jag säga.

Temperaturen ligger runt 30-32 grader och knappt något regn alls.

Haad Salad - Utsikt från vår uteplats

Uteplats med härlig hängmatta!

Receptionen på Cookies Salad

Frukostbuffé på Cookies

Vår guide till vattenfallet fångar räkor med tjejerna

En snäll elefant...

... med en säker förare!